1974.
A történet egy nyári éjszakán kezdődött egy titkos Palóc Ralival... Az éjszakai
viadalon tíz páros indult. A "mezőny" Salgótarjánból rajtolt, Zagyvaróna
és Cered között teljesített egy gyorsaságit, majd Egerbe autózott. Visszafelé
a Mátraalmás, Mátrakeresztes közti speciálszakasz következett. A "titkos"
versenyt Csáki Attila nyerte egy Lada 1200-as volánja mögött.
1975. 09. 13-14.
Egy évvel a titkos verseny után rendezték az első hivatalos Salgó Kupát. A Palóc
Rali rendezőit a Magyar Autóklub Nógrád Megyei Szervezete vette a szárnyai alá.
A '75-ös futam három gyorsaságin, a ceredi, a kazári és a mátraalmási aszfaltúton,
valamint Salgótarjánban a Köztársaság téri szlalom-versenyen dőlt. Az I. Salgó
Kupa abszolút győztese egy NSU volánja mögött a Budapesti Spartacus versenyzőpárosa,
a Schaffer, Császár kettős lett.
1976. 08. 28-29.
1976-ban már a II. Salgó Kupát rendezték. A viadalon 82 versenyzőpáros rajtolt
el. A mezőnyre 270 kilométeres össztávolság várt, a speciálszakaszok közül a
kazárit háromszor, a ceredit pedig kétszer teljesítették. A viadal abszolút
győztese, és ezzel a Salgó Kupa vándordíj nyertese nulla útvonalhibaponttal,
1 perc 24 másodperces ügyességi időeredménnyel a hazai Holecz József, Tajti
Tibor páros lett.
1977. 09. 24-25.
Híre ment a Salgó Kupának! A harmadik salgótarjáni meghívásos autós túraversenyre
már százhuszonhat páros nevezett. A futam az egy évvel korábbi Salgó Kupa pontos
mása volt. A III. Salgó Kupa autós túraverseny első helyezettje a Ladával versenyző
Holecz József, Paluch József kettős lett. Holecznek ez volt a második Salgó-győzelme.
A csapatversenyt - amelyben először hirdettek győztest, a Budapesti Spartacus
együttese nyerte.
1978. 09. 16-17.
A IV. Salgó Kupa egy időben zajlott a 9. Országos Hegyi-bajnokság ötödik, pécsi
futamával, s ez meg is látszott a résztvevők számán. A "műsor" is
más volt, ezen a futamon nem csak a gépátvétel, hanem az ügyességi verseny is
szombaton várt a mezőnyre. A Tanácsköztársaság téri különpróbát a Német, Daris
kettős nyerte egy 126-os "kis" Polskival, míg a verseny az abszolút
győztese a Budapesti Spartacus versenyzőpárosa, a Gyenes, Nádas duó lett. Csapatban
az Óbudai TSZ autósai diadalmaskodtak.
1979. 10. 12-14.
Minőségi változást hozott a '79-es esztendő a salgótarjáni autóversenyek történetében,
ebben az évben az V. Salgó Kupa immár a versenynaptár és a bajnoki évad hivatalos
versenye lett, igaz még csak túraosztályban. A mezőny is rangosabb volt az eddigieknél,
a viadalon az ország legjobb túraversenyzői álltak rajthoz. A versenyt hat és
fél órai helytállás, rendkívül nehéz terep, mindvégig nyílt küzdelem, kitűnő
szervezés és hatalmas közönségsiker jellemezte. Az V. Salgó Kupa abszolút győztese
a Kanyik Antal, Dudás Mihály kettős lett. A csapatversenyt a hazaiak, a 2. Számú
Volán autósai nyerték.
1980. 05. 30. - 06. 01.
Titkos vetélkedésnek indult, látványos versengés lett belőle, 1980-ban pedig
már az első osztályú versenyek között jegyezték a Salgó Rallye-t. A VI. Salgó
Kupán rajthoz állt a teljes magyar élmezőny, köztük az Európa-bajnoki futamgyőzelemmel
is büszkélkedő Ferjáncz, dr.Tandari kettős is. A bajnokság utolsó versenyét
a tizenötszörös magyar bajnok, Ferjáncz Attila nyerte a Renault 5-össel.
A másodosztályban a Ladás Szabó, Örményi páros volt a leggyorsabb.
1981. 10. 09-10.
A folytatás további izgalmakkal szolgált: 1981-ben rendezték Salgótarjánban
az első éjszakai futamot. A nógrádi verseny ebben az évben is az utolsó futam
volt, és a több osztályban is nyitott bajnokság látványos küzdelmet hozott.
A VII. Salgó Kupán a Hideg, Kecskeméti duó volt a leggyorsabb. A rali kettőt
a hazai Balás Benedek, Balás Gyula kettős nyerte.
1982. 10. 08-10.
'82-ben ismét az év utolsó versenyét rendezték Salgótarjánban. A VIII. Salgó
Kupán az első osztályban - Ferjánczék távollétében - óriási harc alakult ki
a győzelemért, a küzdelemből végül az utolsó gyorsaságin bátrabban autózó BMW-s
páros, a Barka, Horváth duó került ki győztesen. A másodosztályban a Kecskeméti
Volán Ladásai, a Kárász, Pálmai kettős győztek.
1983. 08. 12-14.
Az utolsó nyári versenyt és az utolsó Salgó Kupát rendezték 1983-ban. A rali
első és másodosztályban a viadalra az addigi legnépesebb mezőny, 165 páros nevezett.
Ebben az évben először, a Salgó Kupán elért pontokat kétszeres szorzóval "mérték"
a magyar bajnokságban. A versenyt a Hideg, Kecskeméti kettős nyerte. Rali kettőben,
a Vadkerti, Ribac duó diadalmaskodott.
1984. 03. 30-04. 01.
Újabb jelentős dátumhoz érkeztek 1984-ben a Salgó Kupák, ebben az évben ugyanis
már a Mogürt Gépjárműkereskedelmi Vállalat támogatta a viadalt. Így a Mogürt-Salgó
Rallye a hazai bajnoki futam mellett a szocialista országok válogatottainak
kiírt Béke, Barátság Kupa értékelésébe is beleszámított. Az országos bajnokság
első, a BBK második futamán a magyarok mellett itt voltak a szovjetek, a csehszlovákok,
a keletnémetek és a lengyelek is. A futamot Ferjánczék távollétében a Hideg,
Bán kettős nyerte a Polonézes Bublewicz, Zyszkowszky duó, és a másik lengyel
Koper, Lewandowski páros előtt.
1985. 04. 12-14.
1985-ben ismét idénynyitó volt a nógrádi futam, a II. Nemzetközi Mogürt-Salgó
Rallye. A verseny a Béke és Barátság Kupa harmadik állomása volt ebben az évben.
A viadalt a Salgón több év kihagyás után újra rajthoz álló Ferjáncz Attila nyerte
meg, ám az ő időeredménye - lévén nem szocialista gyártmányú autóval indult
- nem számított bele a BBK-s értékelésbe. Abban az összevetésben így a lengyel
Bublewicz, Zyszkovszky, Polonéz trió volt a legjobb.
1986. 04. 18-19.
A salgótarjáni autós viadal 1986-ban immár harmadszor viselte a Mogürt nevét,
és a nemzetközi porondon is egyre nagyobb elismerést vívott ki. A '86-os esztendőben
a "Salgó" az első magyar bajnoki és a második BBK futam volt. A III.
Nemzetközi Mogürt-Salgó Rallye-n az orosz Tumaliavichus, Videika kettős diadalmaskodott,
honfitársaik, a Soots, Putmaker duó előtt. A harmadik helyre a bolgár Hrisztov,
Radev duó ért oda. A legjobb magyar a Ferjáncztól "örökölt" Renault
Turbóval a Németh, Jójárt kettős lett, ők az abszolút hatodik helyen zártak.
1987. 04. 24-26.
A felvett ritmusban, egyre több "nyugati" autó jelenlétével rendezték
a IV. Mogürt-Salgó Rallye-t, az országos bajnokság első, a BBK második futamát.
A viadalt a Skoda gyári menői, Sibera és Gross nyerték. A második a Ranga, Dudás
kettős lett, míg a harmadik helyre az oroszok - Tammeka és Kulgeve - autóztak
be.
1988. 04. 22-24.
Az V. Nemzetközi Mogürt-Salgó Rallye a magyar bajnokság és az ötfutamos Béke
és Barátság Kupa első fordulója is volt egyben. Az országos bajnokságban kétszeres
szorzóval számító versenyt '88-ban megtekintette az Alpok Adria Rali megfigyelője
is, aki egy esetleges AAR-megmérettetés magyarországi állomásának helyszíneként
vizsgálta a Salgó ralit. A végső győzelmet hatalmas küzdelemben a finn Buri,
Stenroos kettős szerezte meg az orosz Tumaliavichus, Videika duó és a Bolsih,
Bolsih kettős előtt. Legjobb magyarként az abszolút ötödik helyen a Ranga, Dudás
páros zárta a viadalt.
1989. 04. 21-23.
Öt éven keresztül a Mogürt-Salgó Rallye-kal kezdődött az országos bajnokság,
1989-ben azonban úgy alakult, hogy az idénynyitó a Tebimpex Kupáért kiírt Budapesti
Tavaszi Fesztivál Rali volt. A "Salgó" így az országos bajnokság második,
futama a Béke és Barátság Kupa első futama volt. A VI. Nemzetközi Mogürt-Salgó
Rallye-t a finn Buri, Stenroos duó nyerte a Selmeczi, Jutassy és az orosz Aliasov,
Levitan páros előtt.
1990. 05. 04-06.
Öt esztendőnyi kihagyás után '90-ben újfent rajthoz állt a salgótarjáni versenyen
kétszeres Eb-bronzérmes, tizennyolcszoros magyar bajnokpárosunk, a Ferjáncz
Attila, dr. Tandari János duó. S, ahogy az lenni szokott, meg is nyerték a futamot.
Egyébként a magyarországi raliversenyek történetében ebben az évben rendeztek
először körversenyt: a Sulyom-hegy körüli pályát a verseny titkára, Gyuris Árpád
álmodta meg.
1991. 04. 19-21.
A másodvirágzását élő magyar ralibajnokság '91-es nyitófutamára soha nem látott
számú nyugati autóval neveztek. A slágerpályákon, Cereden, Kazáron, és a kisterenyei
körversenyen - "Gyuris ringen" - mintegy százezer ember izgulta végig
a viadalt. A futamot, a Ranga, Büki kettős nyerte, megelőzve a Ferjáncz, dr.
Tandari duót és az N-csoportos Mazdát terelgető Érdi, Borbély párost. A VIII.
Mogürt-Salgót a Magyar Autó és Motorsport Szövetség az év ralijának választotta.
1992. 04. 24-26.
Ebben az évben ismét megújult a verseny, a rendezők ezúttal a Cserhátban találtak
négy vérbeli ralipályát. Visszatérhettek Salgótarjánba a másodosztályú versenyzők
is. A IX. Nemzetközi Mogürt-Salgó Rallye első és másodosztályú évadnyitó volt.
Ezen a futamon új bajnokot avattak a Salgón: ifjabb Tóth Jánosnak sikerült az,
ami az idősebb Tóth Jánosnak nem: legyőzte Ferjáncz Attilát. A másodosztályban
a Kiss Ferenc, Géczi Attila kettős nyert.
1993. 04. 16-18.
Kettős jubileumához érkezett '93-ban a verseny, a X. Jubileumi Nemzetközi Mogürt-Salgó
Rallye a huszadik salgótarjáni verseny volt. Ismét rajtengedélyt kapott mindkét
osztály, és ismét jó verseny sikeredett. Olyannyira, hogy Salgótarján polgármestere
a Pro Urbe (a Városért) díjat adományozta a Salgó Rallye szervezőinek. A jubileumi
futamot a Ranga, Büki kettős nyerte, második helyen a Ferjáncz, dr. Tandari,
a harmadikon pedig az ifjú Tóth, Papp páros zárt.
1994. 04. 22-24.
XI. Nemzetközi Mogürt-Salgó
Rallye
1995. 04. 22-24.
Tizenegy év együttműködés után búcsút intett a Salgó Rallye-nak a Mogürt Külkereskedelmi
Vállalat. A verseny új főszponzora a MOL Rt. lett. A futamot megelőző komoly
gondok ellenére a 22. Nemzetközi MOL-Salgó Rallye verőfényes napsütésben kezdődött
és a jó időben mintegy 250 ezer ember volt kíváncsi a viadalra. A sláger ebben
az évben is a kisterenyei körverseny volt, ám ebben az évben halálos baleset
lett a Sulyom-hegy körüli gyorsasági. A kányási elágazóban egy Lada sofőrje
veszítette el uralmát az autó fölött, és a versenygép a nézők elől elzárt területen
tartózkodó szurkolókra borult. Egy 19 éves lány az életét vesztette, míg a másik
két sérült súlyos gerincsérülést szenvedett. A versenyt az Érdi, Varga kettős
nyerte egy N-es Mazdával. A rali másodosztályban a Födő, Landsmann páros diadalmaskodott.
1996. 04. 19-21.
'96-ban nem Salgótarjánban kezdődött az országos ralibajnokság. A mezőny az
Esztergom Rali után jött a nógrádi megyeszékhelyre. A verseny a szokottnál szigorúbb
pályabiztosítás mellett, körverseny helyett egy kunkoron, de még mindig rengeteg
néző előtt zajlott. A csúszások miatt az éjszakába nyúló futamot óriási, két
és fél perces fölénnyel az ifjú Tóth János, Gergely Ferenc kettős nyerte. Második
az Érdi, Varga, harmadik pedig a Kiss Feri, Kiss Ernő duó lett. Másodosztályban
a Rektenwald Zsolt, Frankó János duónak sikerült a legrövidebb idő alatt teljesítenie
a versenytávot.
1997. 04. 26-27.
Ebben az évben is Esztergomban volt az idénynyitó, aminek talán örültek is a
salgótarjáni rendezők, hiszen csak márciusban lett főszponzor. A MOL helyére
ezúttal az amerikai gyógyszergyártó cég, a Schering-Plough lépett. A "H"
csoportnak köszönhetően a nézők 1997-ben újra találkozhattak a Lada VFTS-ekkel
és más lejárt homologizációjú versenygépekkel. A '97-es versenyt az ifjú Tóth,
Gergely kettős nyerte. Rali kettőben a Ladás Martin, Metz duó volt a leggyorsabb.
1999. 04. 16-18.
A 25. Jubileumi Esso-Salgó
Rallye nem a felfokozott várakozásnak megfelelően sikeredett. Az anyagi feltételek
hiánya egy év kényszerszünetet eredményezett, és a rendezők csak '99-ben futottak
neki a jubileumi futamnak. Ráadásul az időjárás sem fogadta kegyeibe a versenyt.
Viharos szél és eső, a Mátrában hó és köd nehezítette a versenyzők és a rendezők
munkáját. A bajok Kazáron kezdődtek, ahol két gyorsasági közötti időben focidrukkerek
vitatkoztak össze, ráadásul elfogyott a sör, és a "szurkolók" ezért
megtámadták a büfést. Aztán a Mátrában az ifjú Tóth, Tóth kettős előtt a hirtelen
leereszkedett ködben egy néző szaladt át, emiatt Janikáék összetörték a Toyotát.
Majd következett a Nagykeresztúr-Sámsonháza közti gyorsasági, ahol a szakaszosan
vizes úton egy autó hat nézőt sodort el, végül pedig a Mátrában egy háttal álló
nézőt a havas úton kisodródó autó halálra gázolt. A jubileumi versenyt a Kis,
Büki kettős nyerte…
Jakab Gábor